©2011 Petra Valouchová |
Samozřejmě mě příjemně překvapilo, že se z přihlášených 666 povídek probojovala zrovna ta moje do finálové dvanáctky. A ještě příjemněji jednotlivá hodnocení porotců. Abych řekl pravdu, tak mají ve svých připomínkách všichni pravdu. Alespoň co se týče mě, práce ostatních jsem zatím nečetl a nejspíš se k tomu dostanu až po vyhlášení.
Na věčnou památku by opravdu měla skončit jiným, překvapivějším závěrem, jak doporučuje J. W. Procházka. Bohužel jsem ji psal spíše jako záležitost atmosférickou a tak nepřekročila stín tradičního rozuzlení jakési hororově laděné anekdoty s lehce moralizujícím podtextem.
Stylistické prostředky, zvolené k dosažení zamýšleného účinku, mohou opravdu na některé čtenáře působit formou nákupního seznamu, jak podotýká Jakub Ehrenberger.
Každopádně vyjádření Františky Vrbenské si rád zkopíruji v plném znění:
Na věčnou památku Daniela Tučky představuje zralou a profesionální fantastiku s atmosférou a poezií, kdy náznak tajemna krystalizuje do závěrečného zlomu. Není divu, autor se v posledních třech letech pravidelně umísťuje v soutěži o Cenu Karla Čapka, publikoval v Mlocích z těchto ročníků, v Kočasu, Žoldnéřích fantazie i sbírce Ježíšku, já chci plamenomet.
Pro škarohlídy a vyznavače konspiračních terorií prohlašuji, že neznám žádného porotce kromě těch, které potkávám na vyhlašováních soutěží a naše vztahy jsou ryze formální. Nikdo z nich nemá osobní důvody upřednostňovat zrovna moji práci.
Pevně doufám, že mi do příštího ročníku vyjde první kniha a nebudu tak splňovat podmínky pro přijetí, čímž dám prostor, méně "známým" autorům.
Hlasování čtenářů posunulo povídku na osmou příčku, což hodnotím docela kladně, protože se názor odborné poroty a čtenářů zase tak nerozcházejí, narozdíl od jiných textů. Každopádně měla návštěva Knižního veletrhu svoje plus. Vyslechl jsem si nezveřejněný dopis J. W. Procházky těm méně úspěšným účastníkům soutěže Fantastická povídka a dal mu za pravdu. A zároveň pochopil, proč ho redakce Topzine odmítla v této podobě zvěřejnit - do příštího ročníku by přišlo o šest stovek příspěvků méně. Anebo, vlastně ne. Sebereflexe je vzácná.
Také jsem si odnesl podepsaný exemplář knihy Michala Ajvaze Lucemburská zahrada. Pokud máte rádi fantastiku bez provařených atributů a klišé, doporučuji.
Hlasování čtenářů posunulo povídku na osmou příčku, což hodnotím docela kladně, protože se názor odborné poroty a čtenářů zase tak nerozcházejí, narozdíl od jiných textů. Každopádně měla návštěva Knižního veletrhu svoje plus. Vyslechl jsem si nezveřejněný dopis J. W. Procházky těm méně úspěšným účastníkům soutěže Fantastická povídka a dal mu za pravdu. A zároveň pochopil, proč ho redakce Topzine odmítla v této podobě zvěřejnit - do příštího ročníku by přišlo o šest stovek příspěvků méně. Anebo, vlastně ne. Sebereflexe je vzácná.
Také jsem si odnesl podepsaný exemplář knihy Michala Ajvaze Lucemburská zahrada. Pokud máte rádi fantastiku bez provařených atributů a klišé, doporučuji.
Povídku Na věčnou památku si můžete přečíst na stránkách soutěže, na Topzine.cz nebo zde.
Na věčnou památku
Když se dotknul kovového sloupku autobusové zastávky, ucítil
elektřinu, jak mu s krátkým cvaknutím vnikla do prstu. Byla všude; oblaka,
rozlitá do široka jako rtuť, tlačila na město, připravené k dešti. Ženy už
sklidily poslední kus prádla z balkonů. Turisté zmizeli v kavárnách. Vzduch
voněl jako špatně vyždímaná houba. Kapky se dotkly skel.
Na místě, odkud byl jindy
nejkrásnější výhled, stál muž pod velikým deštníkem, skloněný k fotoaparátu na
čtyřnohém stativu. Byl to postarší model, přístroj i jeho majitel. Vyzařovalo z
nich dávné kouzlo profese, úměrné velikosti železné krabice opatřené ručními
hejblátky; kouzlo, které dokázalo přinutit dámy k pózování v nepřirozeně
vypjatých polohách, starší ženy k zasnění, mladé muže k světáckému pohledu,
důstojné pány k ještě větší důstojnosti, rozjívené děti zvědavě strnout před
objektivem. Svazovalo čas do dvou rozměrů, vtiskávalo místu pečeť jedinečnosti,
dotýkalo se umění a lidské touhy po nesmrtelnosti.
V době, kdy lidé nabíjejí karty
mobilů svými megazážitky Já a cokoli na světě, určené k tomu, abych se s tím
zvěčnil, působil ten muž jako černobílá fotografie.
Opět si prstem na jízdním řádu
vyhledal odjezd, stačil ho zapomenout během hluboké úvahy o marnosti,
marnivosti a marnotratnosti světa. Chybělo čtvrt hodiny, nedělní podvečer si
dával načas.
„Promiňte,“ oslovil fotografa,
když se osmělil vejít do prostoru expozice, třicet kroků od kryté zastávky.
Nespokojeně zavrtěl hlavou a
gestem ho odehnal mimo záběr. „Tohle nedělejte! Nesmíte tam být!“
„Rozumím. Taky fotím,“ zařadil se
do kategorie, aby zvýšil šanci navázat rozhovor.
„Hm.“
„Mám zrcadlovku po tátovi, Japonce,
plnej manuál. Hlavně diáky, to bejvaly neskutečný barvy. Ne jako dneska.“
Měl pocit, že mužův zájem
nevzbudil.
„Co fotíte vy?“
„Genia loci,“ odpověděl mu
polopřítomně, s prsty na kroužku clony.
„A tenhle přístroj je odkud?
Nikdy jsem podobnou značku neviděl.“
„To jste ani nemohl, mladý muži.
Postavil jsem ho sám.“
Slova se zadrhávala. Oba se
zahleděli na horizont. V atmosféře kalného bezsvětla měly domy téměř
ploché fasády, kompozice zarámovaná hledáčkem se podobala obrazu z dob,
kdy perspektiva teprve čekala své objevení. Dojem umocňovala absolutní
statičnost. Nikdo se neprocházel v ulicích, neprojelo auto, neproletěl
pták, nepohnul se list papíru, holé stromy neohýbal vítr, ztišený před prvním
náporem bouře.
„Zavřete oči,“ upozornil
fotograf.
I přes víčka vnímal nehlučný
záblesk. Ve vzduchu ucítil elektřinu, jako když před chvílí dostal ránu od
sloupku zastávky.
„Proč na nekonečno používáte
blesk?“
„To je specielní zdroj světla.
Škodí živým organismům, proto čekám na chvíle, jako tahle.“
„Tý jo! Máte inframateriál?“
Muž se pousmál. „Něco takového.“
„Vystavujete někde? Docela bych
rád viděl, co z toho vyleze.“
„Prodávám fotky. Můžete se
zastavit. Pod věží dvanáct, výloha je napůl s prádelnou, snadno ji
přejdete.“
Číslování domů je přinutilo projít ulici po obou stranách.
Ani vývěsku Pereme, čistíme nebylo snadné objevit, relikty dávnějších dob
spolehlivě zastíraly neony a výklady zářivé hloubky, laciné délky a slevněné
šíře. Několik černobílých obrázků, pozohýbaných sluncem, na ploše metr
čtvereční nepřipoutalo ničí oko, pokud se kolemjdoucí nezastavil přímo vedle
úzkého vchodu za drátěnou roletou.
„Počkám venku,“ řekla znuděná
Gábina, když ji znepokojily vysoké schůdky, nekompatibilní s jejími
podpatky.
Uvnitř bylo šero, ticho a hořký
zápach ručně sypaných chemikálií. Za pultem seděl fotograf, před sebou mosazné
váhy s miskami z želvoviny, tmavě hnědé lahve se zabroušeným hrdlem,
hromady lepenkových krabic fotopapírů.
A za sklem, na stěnách pokrytých
černým sametem, ve stojanu a vzadu vedle dveří do privátních míst, bylo několik
velkoformátových zvětšenin, jaké město nabízelo k obdivu a zaznamenání
svým návštěvníkům, obdařených touhou dokázat času, že jejich vzpomínky jsou
věčné a paměti, že kdysi bývala plná dojmů, nyní vybledlých jako čtyřlístek
vložený do knížky.
S jedním rozdílem.
Na snímcích nikdo nepózoval.
Neopíral se o památky, nepodpíral náznakem sloupoví chrámů, nezacláněl květinám
v parku, nesedal si na kamenné schody, neosahával obnažené sochy, nedělal
obličeje a neobjímal pokaždé jinou ženu.
A město na nich vypadalo jako
uhlem načrtnutá skica, mnohem starší, než ve chvíli, kterou si pamatoval; sto
let, možná tisíc, esence podoby jednoho místa napříč historií, jeho podstata,
jeho nejpravdivější vystižení, jeho duch.
Nenapadalo ho, čím vyjádřit
obdiv. Zatleskat? Smeknout? Zaplatit?
„Čas od času nějakou prodám do
světa,“ řekl muž za pultem. „Je to můj způsob, jak si vydělat na život.“
„Jak je to možný?“
„To chtějí vědět všichni,“ zasmál
se pod vousy. „Kdybych svůj postup zveřejnil, zakrátko se budou do mobilů
montovat nové snímače a bude po kráse. Cena starých fotek je právě
v jejich jedinečnosti. Už nikdo je takhle neudělá. Agentury se můžou
přetrhnout – retro je v módě. Ale tohle je víc. Opravdová minulost.“
„Takže to není montáž? Počítačem
upravený nebo tak něco?“
„To já ani neumím, mladý muži.
Jsem stará škola. Starý pes.“
Skláněl se nad zrnitým
obdélníkem, který si pamatoval z deštivého večera. Tisíckrát otřepané
panorama zbavilo cvaknutí závěrky naplavenin přítomnosti, všech nepatřičných
zásahů, výstřelků a přebytků, vyretušovalo hrubé omyly, vymylo ostré barvy do
šedých odstínů.
Město, jaké si odnášíme ve
vzpomínce.
„To bych si hrozně chtěl
vyzkoušet,“ vzdychl, protože si vzpomněl na Gábinu, která už nejspíš vztekle
volá některé ze svých kamarádek, že její přítel místo na ni čumí na nějaký blbý
fotky, měla jsem ho poslat do háje, pana umělce, stejnak tomu hovno rozumí.
„Klidně můžete,“ pokrčil rameny.
„Přístroj sám o sobě není k ničemu, postavit se dá za pár babek a vyvolat
tenhle film můžu jen já. Nechte mi tady pětistovku a zítra ho vraťte. Udělám
vám obrázky, že na ně do smrti nezapomenete.“
„Zavři oči,“ přikázal Gábině asi po desáté.
„No jó, porád!“ Cvakla spoušť,
oslepivá záře se odrazila od chodníku.
„Dá se to viděl hned?“
Povzdychl si. Chodit
s dívkou o půl generace mladší znamenalo neustálou konfrontaci.
„To není digitál, miláčku. Musí
se nechat vyvolat, nazvětšovat na zvláštní papír, ustálit, vysušit a vyleštit.“
„To je dávno překonaný,“ protáhla
obličej. „Ty seš tak roztomile fixovanej na retro hračky. Jako by ti nebylo
třicet!“
Ty máš taky starou hračku,
odpověděl jí v duchu. A šaty ve stylu šedesátejch, podmalovaný oči a
vysoký podpatky, jaký šlapou naše multikulturní století vedle plejády jinejch
stylů. Jenom si to neuvědomuješ, kočičko. Někdy mám pocit, že ve své
nezodpovědné hlavince nemáš nic než sebe.
„Hej, vyfoť mě tady!“ vyskočila
na zídku barokní kašny. Zvedla ruce za hlavu a vypjala hruď.
Chvilku se kochal pohledem, než
řekl: „Slez. Tenhle blesk je vysoce nebezpečnej.“
Udělala odstřiženou loutku. „Ty
seš tak komisní. To jako voslepnu, nebo co?“
Nevěděl. Starý pán mu kladl na
srdce, aby se vyhnul všem živým objektům. V jeho době se příkazy
respektovaly.
„Místo tebe bude na snímku hnijící
zombie,“ pokusil se ji rozesmát.
„No to je vtipný. Na jednu se
právě dívám,“ vrátila mu.
Nastavil clonu. Kovový stojan ho
poškádlil statickou elektřinou, dneska už několikrát. Možná to byl důsledek
neobyčejně silného blesku, před nímž ustupoval i čas.
Schylovalo se k dešti,
studený podzim vylidnil ulice. Úroveň světla klesala.
Budou se muset vrátit, je tma,
napadlo ho, když zaostřoval detaily kamenné plastiky. Stejně by mě zajímalo, když
město vypadá jako svůj předobraz, co by tahle fotka udělala s člověkem...
„Gábino!“
Zařval a skočil po dívce, která
si nasadila tmavé zrcadlovky a s rošťáckým úsměvem vlezla do záběru.
Cvak!
Velice dlouhá expozice skončila zábleskem.
Světlo je překvapilo jako ježka
reflektor tiráku.
Pomalu se rozkoukávali.
„No vidíš,“ řekla mu. „To bylo
strachu, poseroutku.“
Vyháněl z očí světelné
kruhy. Něco bylo špatně.
Stáli před fontánou,
v bezbarvém šeru. Prastaré domy se tyčily kolem nich v expresionistickém
zakřivení, dvourozměrné siluety vyřezané z černého papíru, vzduch byl
těžký, zrnitý stříbrným prachem.
A bylo ticho.
Žádné komentáře:
Okomentovat